Camper Lovers

Obytný obr z Jičína na německém veletrhu

Vyhlášené bavorské lázně Bad Kissingen se staly hlavním evropským městem off-road a nezávislého cestování. Od 19. do 22. června hostí vyhlášený veletrh Abenteuer Allrad, v překladu: Dobrodružství a pohon všech kol. A letos na něm více než výraznou stopu zanechají i Češi.

Jičínská firma Vejny Wood v Bad Kissingenu vystavuje svůj zatím největší expediční kamion. Jedná se o obytné vozidlo na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8. Jeho úkolem je sloužit jako rodinné expediční auto, ale může pracovat i coby doprovodný vůz při náročných závodech, jako je rallye Dakar.

„Obytňák“ má délku 9,5 metru a výšku 4 metry, se sklopenou plošinou a naloženou čtyřkolkou měří celý kolos 11 metrů. Jen pro představu: expediční speciál je vyšší a těžší než slavná Tatra 815 GTC, která v roce 1987 vyrazila na cestu kolem světa.

Je to zatím největší a také nejtěžší auto, jaké jsme kdy stavěli. Hmotnost vozu může být až 41 tun,“ popisuje Martin Vejnar ze společnosti VejnyWood.

Podle Zdeňka Mauera, znalce off-road scény v Německu a pravidelného návštěvníka veletrhu, patří jičínský kamion k největším a nejtěžším expedičním vozidlům výstavy. „Osobně si za poslední roky pamatuju jen pár vozidel podobných rozměrů,“ říká.

Domov do divočiny na osmi kolech

Vozem může cestovat až osm dobrodruhů, čtyři místa k sezení jsou v kabině, další čtveřice pak v obytné nástavbě. Tomu také odpovídá počet lůžek na palubě. Kamion poskytuje stejné zázemí jako dům. Kromě lednice s mrazákem o objemu 300 litrů či vestavěné trouby s grilem a mikrovlnkou je zde třeba pračka se sušičkou. Nechybí ani centrální vysavač obytného prostoru, jehož hadice dosáhne až do kabiny řidiče.

A protože u obytných kamionů nemusejí jejich tvůrci hlídat každý kilogram hmotnosti, dostal „Dakarský mastodont“ kuchyňskou linku z jednoho kusu umělého kamene. Interiéru dominuje ohýbaný bambus a možnost volit světelnou atmosféru pomocí soustavy LED.

„Vybavení interiéru spotřebiči odpovídá velikost instalované baterie. Mají kapacitu 560 Ah/24V (13,5 kWh), což je hodnota podobná dnes běžné baterii dodávané k solárním elektrárnám na domech. V obytné části jsme natáhli snad tři kilometry kabelů,“ popisuje Martin Vejnar. K tomu dostal expediční speciál na střechu malou solární elektrárnu o výkonu 2 500 Wp.

Náklaďák si veze 1 500 litrů čisté vody a vlastní filtrační jednotku, aby bylo bezpečné doplňovat vodu kdekoliv po cestě. Na toaletě pak našla místo doslova žhavá novinka.

Jako první ve střední Evropě jsme do obytného auta namontovali spalovací toaletu, která funguje na naftu,“ uvedl Martin Vejnar. „Do záchodu se vkládá speciální papírový pytlík. Po vykonání potřeby uživatel místo tlačítka, které by spláchlo vodou, stiskne knoflík. Celý obsah pytlíku spadne do spalovacího prostoru, kde se zažehne proces s teplotou 1 200 stupňů. Během deseti- až patnáctiminutového cyklu se vše spálí na prach. Popel se pak dá kdekoli vysypat, žádný jiný odpad z toalety nevzniká,“ dodává Vejnar.

Osobně bych řekl, že nabídka VejnyWood může německé publikum zaujmout nejen cenou, která je v porovnání se západními výrobci, kteří mají vyšší výrobní náklady, velmi atraktivní, ale taky detaily, které ostatní často neřeší. Ať už jde o designové prvky, funkční technologické vychytávky, nebo jen drobnosti jako dokonale nanesené lepidlo či tmely v různých koutech nástavby. Otázkou je, zda si toho zákazník všimne a ocení všechnu tu práci, která nemusí být na první pohled vidět, ale pravděpodobně se pozitivně projeví po letech,“ míní Zdeněk Mauer z Off tour.

O Abenteuer Allrad

Veletrh v Bad Kissingenu je festivalem nezávislého cestování a svátkem všech cestovatelů.

Letos pořadatelé slibují účast více než než 350 vystavovatelů z celého světa. (Pro srovnání, pražský veletrh For Caravan letos v březnu hostil 151 vystavovatelů.)

Návštěvníci na Abenteuer Allrad najdou prakticky vše, na čem a v čem se dá vypravit mimo civilizaci. Od sériových vozidel 4×4 přes čtyřkolky až po expediční a obytné vozy stavěné na míru.

Nechybí ani stánky s náhradními díly, příslušenstvím či stany.

Součástí veletrhu je také karavanové městečko. Veletrh se uskuteční už po sedmadvacát

TECHNICKÁ DATA: Mercedes-Benz Arocs 8x8 „Dakar“

  • celková délka: 950 cm (resp. 1100 cm s plošinou na čtyřkolku)
  • celková výška: 400 cm
  • nástavba (délka/šířka/výška): 750/255/221 cm
  • výška interiéru: 200 cm
  • motorizace: OM 471 / R6 / 12,8 l
  • výkon motoru: 390 kW (530 koní)
  • kroutící moment: 2 600 Nm
  • manuální převodovka: 16 st.
  • kola: jednomontáž 14.00 R20, pneu Michelin, auto je vybaveno poloautomatickým systémem regulace tlaku vzduchu v pneumatikách
  • objem nádrže na naftu: 260 l
  • počet míst k jízdě: 8 (4x kabina, 4x nástavba)
  • počet míst ke spaní: až 9 (2x hlavní lůžko v ložnici, 2x spouštěcí lůžko nad salonem, 3x rozložený gauč v salonu, 2x v kabině)
  • vytápění: Truma Combi, Diesel 6 kW
  • rezervní bojler Elgena (12 l)
  • nezávislá klimatizace Truma Saphir

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *